Charles tante. Foto: Nordisk Film
Den mest barokke Charles tante
Charles tante. Foto: Nordisk Film

Farlig grinekrampe

Dirch Passer var så sjov, at man måtte tilkalde en ambulance

Charles tante er kendt som en af de sjoveste forvekslingskomedier i dansk film, men Charles tante hed oprindeligt Charley’s aunt og er et teaterstykke skrevet af englænderen Brandon Thomas, som premierede helt tilbage i 1892 på Royalty Theatre i London. 66 år senere satte Stig Lommer stykket op på ABC Teatret med Dirch Passer i den altoverskyggende og hylende morsomme hovedrolle som den falske Donna Lucia d’Alvadorez. I løbet af 1958 og 1959 spillede stykket for fulde huse over 300 gange, og anmelderne var begejstrede: “Dirch Passer fik ABC til at skælve under latterudbruddene som den mest barokke Charles tante, der er set,” skrev Harald Engberg i Politiken. Også publikum elskede stykket, og det var naturligt for SAGA at lave en Charles tante film af Brandon Thomas’ værk.

Dirch Passer blev derfor endnu en gang iklædt dametøj som Charles tante, og Ebbe Langberg beholdt sin rolle fra teaterstykket som Peter Ahlevig, men ellers var der ingen af de andre skuespillere fra ABC teatrets opsætning, der ‘overlevede’ adaptionen til film. Rollerne blev i stedet besat af Ghita Nørby og Anne Birgitte Garde, som begge var slået i gennem, og Ove Sprogøe og Birgitte Federspiel, der allerede havde masser af erfaring. I rollen som den rigtige Donnas selskabsdame filmdebuter Marguerite Vibys datter, Susse Wold. Ud over Dirchs utallige komiske optrin, kan man trække på smilebånder af, at den 40-årige Ove Sprogøe spiller student, og at den 35-årige Holger Juul Hansen skal forestille at være far til den 26-årige Ebbe Langberg…

Filmen adskiller sig fra Stig Lommers teateropsætning ved at være mere dansk. Hvor Brandon Thomas’ stykke foregår omkring Oxford i England, udspiller Arvid Müllers filmmanuskript sig i Danmark og karakterne har også mere danskklingende navne. Modeskaberen Preben Birck, som også stod for kostumer til ABC teatret og Cirkusrevyen, kreerede de flotte kostumer til filmen. Ghita Nørby og Anne Birgitte Gardes kostumer alene kostede i underkanten af 2000 kr. stykket. Filmen havde et budget på omkring 1 million kroner, hvilket absolut var i den dyre ende for en film i 1959. Producenterne regnede da også med, at hver fjerde dansker ville se filmen i biografen!

Umuligt at holde masken

Ghita Nørby fortæller til Dansk Filmskat, at hun nød at optage Charles tante: “Jeg vidste altså, at jeg skulle grine i tre måneder. Hvem vil ikke gerne det?” Ghita Nørby og Annie Birgit Garde måtte dog en gang i mellem bede Dirch Passer om ikke at lave så meget sjov under optagelserne, for de kunne ikke holde masken, når han først gik i gang. Men Birgitte Federspiel grinede ikke af Dirch Passer, og det gjorde ham mere og mere vanvittig, efterhånden som optagelserne skred frem. For en gang skyld var der en, som Danmarks største komiker ikke kunne knække!

Dirch Passer forsøgte desperat på alle tænkelige måder at få Birgitte Federspiel til at give efter, og selvom resten af holdet rullede rundt af grin, fortrak hun ikke en mine. Lige pludselig og ud af det blå, da Dirch Passer næsten havde givet op, brød Birgitte Federspiel så endelig sammen af grin over en mindre detalje, som han ikke havde forudset. Dirch Passer kunne ånde lettet op, men Birgitte Federspiel kunne slet ikke stoppe med at grine og havde svært ved at få vejret. Hun grinede så meget, at filmholdet til sidst måtte ringe efter en ambulance, så hun kunne komme på hospitalet. Heldigvis forsvandt Birgitte Federspiels grinekrampe efter noget tid, og det var nok sidste gang, hun forsøgte at modstå Dirch Passers komik.

Se Charles tante og interviewet med Ghita Nørby, hvor hun fortæller hele historien på Dansk Filmskat fra fredag den 7. august.

Kopier link

Kort link til denne artikel

Relaterede film